יום שישי, 13 בפברואר 2015

לפני שנות אלף בקיבוץ



על קשר ותקשורת וקו אחד משותף


כיום, כשלכל זאטוט יש טלפון  נייד (ורצוי כזה שהוא "חכם" במיוחד), אז משעשע למדי להיתקל בהודעות כאלה שהתפרסמו לפני אי אלו שנים בקיבוץ:

"השבוע קיבלנו הודעה ממשרד הדואר שהם מוכנים לבצע הפרדת הצלצולים (של הטלפון ממצובה), ז.א. שאם יצלצל הטלפון בחניתה, יהיה זה רק אצלנו, וכל צלצול שבו יקראו למצובה לא ישמע אצלנו.
כמובן, שהקו עוד נשאר משותף ולא תהיה עוד האפשרות לשוחח בטלפון במקרה שאחד המשקים מדבר. חזרנו ותבענו מהנהלת הדואר להפריד את הקווים הפרדה מוחלטת ובמקרה שלא נקבל תשובה חיובית, נפנה לשר הדואר." (עלון חניתה קפ"ח אוגוסט 1957)



ואם כבר רצית לשוחח בטלפון אז דע כי - 

"מפתח הטלפון ימצא אצל האחראי על חדר הקריאה (יוסף בש) בזמן שחדר הקריאה פתוח. לידיעתך13"
26.2.65


טלפון, בית דוד בן גוריון, קיבוץ
את הטלפון הזה צילמתי לפני כשנה בביתו של דוד בן גוריון את הבית  עם קומת הספרייה המרשימה בשד' בן גוריון בתל אביב (לשעבר שד' קק"ל) הוריש  בן גוריון למדינת ישראל כדי שישמש מוסד קריאה, עיון ומחקר. הביקור בו מומלץ לכל אחד ובכל גיל (אני זכיתי להדרכתה מאירת העיניים של חני הרמולין, מנהלת הבית).


עידן עידנים לפני האינטרנט והתקשורת הסלולרית שמקצרת מרחקים, לגור כאן בקצהו של הגליל המערבי, קרוב יותר לצור מאשר לתל אביב, הרגיש מבודד עד מאד.  
לא פלא, אם כך, שבשנת 52 כשהגיע לראשונה ה"דואר הנע" ישירות לחניתה ושנתיים אחר כך גם האוטובוסים של "אגד" עולים אל ההר בנסיעות סדירות - השמחה היתה גדולה.


"ביום חמישי התחיל הדואר הנע  בפעולתו באזורנו. דבר זה יקל עלינו בהרבה את קשרינו עם העולם. המאורע צוין ע"י מסיבה מיוחדת במועצה האזורית. הננהל הכללי של הדואר בארץ סעד על שולחננו וסייר במשקנו." עלון המשק ק"ט 28.3.52
בול, דואר נע, חניתה, חניתה תחתית
בול, דואר נע, חניתה
בולי חניתה


ב-1959  חוברה חניתה לרשת הטלפונים לחיוג מנהריה שמספרו: 920324.
ב-1983    מחליפים את מרכזיית הטלפונים לקראת הכנסת טלפונים לחדרי החברים  (במקביל לאישור
אסיפת הקיבוץ בדבר הכנסת טלוויזיות צבעוניות לחדרי החברים על פי תור הוותק, כמובן) :)





יש לציין שגם ל"עירוניים" , לפחות עד שנות ה80, עניין הטלפון או בכלל השגת קו טלפון פרטי היה עניין השמור ליודעי חן בלבד או למקורבי משרד הדואר או "בזק".


אלחוט, חניתה, מברק, קשר, מלחמת העצמאות
וכאן, בזמן המצור על הגליל המערבי (1947) בימים הראשונים של מלחמת השחרור, שימשה תחנת האלחוט שבמחתרת, לקשר  הכרחי בין חניתה למפקדה בנהריה ובחיפה


טלפון שדה, חניתה תחתית, קשר
טלפון השדה (שמוצג במוזיאון), שימש לקשר בין חניתה תחתית לחניתה עילית בימי העליה (1938)











תגובה 1:

  1. האם לאנשים היום יש עדיין טלפון נייח? לדעתי כמעט ולא, מכירה כמה אנשים שאין להם טלפון נייח בבית, המשפחה משתמשת רק בטלפון נייד. גם לחסוך בהוצאות וגם כי זה הרבה יותר נוח.

    השבמחק