יום חמישי, 19 בפברואר 2015

"הילדים הם של כולנו"



בשעות הפנאי- ההורים הצעירים משתעשעים עם התינוקות הראשונים .
ברקע בית האבן (המוזיאון). תחילת שנות ה-40, חניתה.


רבות דובר על המשפחה והקיבוץ. אינספור מחקרים, מאמרים, ספרים, סרטים ויצירות אומנות עסקו בנושא זה מהיבטים שונים ורבים. מקומו של הקיבוץ כתחליף לרוב התפקידים המקובלים של המשפחה המסורתית החל  עוד מימיה הראשונים של הקבוצה הראשונה - דגניה א'. הקיבוץ אורגן כך שיוכל למלא את תפקידי ההורים, ואלו יתפנו לעבודת המשק.
עם הזמן העברת האחריות מההורים לקולקטיב הפכה לחלק מהאידאולוגיה הקיבוצית. חדר האוכל, בתי הילדים, המטפלות, החגיגות המשותפות בחגים (המשפחתיים), ההחלטות המשותפות הנוגעות לפרט וגם האדריכלות הקיבוצית ש"העדיפה" את החללים המשותפים על פני חדרי החברים, חיזקו וביססו מנגנון זה.
למרות הכל, כמו הרבה מהתהליכים  והמהפכות שהחלו בשנות ה-60, גם כאן, הלך והתחזק הגרעין המשפחתי דווקא, והחלו דרישות הולכות וגברות בתוך החברה הקיבוצית לשינוי ולהתרת ה"נוקשות". בהדרגה, בשני העשורים הבאים, הסתיים תהליך השינוי ורוב הקיבוצים עברו מ"לינה משותפת" ל"לינה משפחתית".



על רקע בית הילדים חניתה שנות ה- 40
על רקע בית הילדים חניתה שנות ה- 40


ב-74 התפרקה "הלינה המשותפת" בחניתה ברוב קולות. הילדים הקטנים עברו ל"חדרי" ההורים שעם הזמן הפכו ל"דירות" עם מטבח קטן, סלון, חדר הורים וחדר ילדים אחד.
בכיתה ז' חזרה חברת הילדים למוסד ה"נעורים", בד"כ בשמחה רבה, כך אומרים מרבית מבוגרי ה"נעורים", גם במרחק השנים).  עם השנים והשינויים מרחקי הלכת בקיבוץ "של פעם" מסגר גם מוסד זה.
המעבר מהלינה בבתי הילדים ללינה בבית הורים לוותה בחששות ולבטים רבים על המשך הדרך, על המשך החינוך השיתופי, השוויון והאחריות הקולקטיבית.
באסיפה שקדמה למשאל בדבר שיטת ההלנה, דיבר בומה סיתרי  (ממייסדי הקיבוץ ואיש חינוך) על מקצת מאותם חששות, אך המליץ לבסוף, כמהלך בלתי נמנע, על הלינה המשפחתית.


"אנחנו חייבים להיות מפוכחים ומודעים לבעיות האמתיות שלנו. העברת הלינה של הילדים יוצרת מרכז חיים חדש....הבעיות שחייבות להעסיק אותנו הן: האם יש אפשרות שנקבע צורה כזאת של חיים שיבטיחו שמירה על הנוהל והנוהג, שיבטיחו את עקרונות החינוך המשותף, מניעת פערים, אחריות הכלל וכ'ו?  וכאשר יקבע נוהל ותקבע מסגרת - מי וכיצד יוכלו לשמור על קיומם במצב המעורער שלנו בכל הנוגע לקיום נהלים ולשמירה על המסגרת?..." (דברי הפתיחה של בומה באסיפה 4.5.74)




הדיון על שיטת הלנת הילדים הוביל להצבעה שבה הוחלט- עוברים ללינה משפחתית
הדיון על שיטת הלנת הילדים הוביל להצבעה שבה הוחלט- עוברים ללינה משפחתית



שנות ה-40 בחניתה. אחר צהרים משותף להורים ולילדים


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה