יום רביעי, 29 באפריל 2015

אחרי 70 שנה -האופרה העברית הראשונה המוכרת לרבים בזכות השיר חניתה עולה על הבמה




באחד הפוסטים הקודמים, לקראת חג המשק, נכתב כאן על "דן השומר" האופרה העברית הראשונה שהועלתה ב-1945.
ההשראה לכתיבת האופרה היה השיר כתב שכתב ש. שלום (שלום יוסף שפירא) סופר, מתרגם ומשורר, ימים ספורים לאחר ליל הקרב בחניתה.


עתה, לרגל מלאת 70 שנה להצגת הבכורה , עולה האופרה על בימת הספרייה הלאומית בגבעת רם, ירושלים. בשיתוף האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ועמותת מורשת מרק לברי.


​ניהול אמנותי וניצוח: פרופ' מיכאל קלינגהופר

​בימוי: ​ארי טפרברג
​ביצוע:​תזמורת הקונסרבטוריון של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים
מקהלת אנקור
מקהלת אורטוריו ירושלים וסולנים

המופעים ילוו בתצוגת פריטים מארכיון מרק לברי
ומארכיון מקס ברוד
  
ימים ראשון, שלישי, חמישי, י"ד, ט"ז, י"ח באייר תשע"ה, 3, 5 ,7 במאי 2015, בשעה 20:30.

יום שישי, י"ט באייר, 8 במאי, בשעה 13:30.




בנוסף, יהיו 2 חזרות גנרליות: 30.4 בשעה 20:30 וביום ו', ה- 1.5 בשעה 13:30 (במחיר סמלי).

קצת רקע...
את מילות השיר (של ש. שלום) קיבל לידיו מרק לברי, מלחין ומנצח, מיצחק שדה שהזמינו להתלוות אליו לנסיעה  לחניתה (תחתית) בימים הראשונים לעלייה. מכיוון שלברי נאלץ להישאר זמן מה  במחנה (בשל היריות באזור) הגיש לו שדה  את מילות השיר, בתקווה שילחינו בזמנו הפנוי. ואכן, לברי שנותר ללא מעש, מלחין אותו בו במקום, כשאליו  מצטרפים, בשירת מקהלה, הבחורים והבחורות שהיו במחנה וקולות הסלסול שנשמעו מרחוק מעניקים לו השראה. 

"מולנו היו ערבים", מספר לברי, בהקלטה נדירה שבה הוא מספר על הלחנת השיר "חניתה" (אותה תוכלו לשמוע באתר העמותה למורשת מרק לברי ), ..."ותמיד ששרנו פראזה אחת...אז פתאום אנחנו שמענו מרחוק... סלסול כזה ערבי. אנחנו כל כך התרגלנו שתמיד עשינו הפסקה, זה היה כאילו משחק, אבל המשחק הזה נעשה מאוד רציני כי זה נשאר אצלי בקומפוזיציה"...






מרק לברי, ש. שלום, דן השומר, מה מלילה בחניתה, חומה ומגדל





 "חניתה" שהלחין מ.לברי  והמחזה שכתב  ש. שלום בעקבות השיר ("יריות אל הקיבוץ" 1940), שימשו את לברי כבסיס להלחנת האופרה הראשונה בעברית בעיבודו של מקס ברוד. האופרה "דן השומר" (במימון הקרן הקיימת לישראל) הועלתה לראשונה ב-1945  ע"י האופרה העממית הארץ-ישראלית בתאטרון "מוגרבי" בתל אביב, כשלברי מנצח על הופעת הבכורה.

האופרה הציגה למעשה את ההווה הארץ- ישראלי של אותה התקופה. היא מתרחשת בקיבוץ כלשהו, המזמן מעצם טבעו את הדרמה המתבקשת בין הפרט הנאבק בעצמו ובחברה לבין הקיבוץ הנלחם על קיומו בשנים שלפני קום המדינה. וכמו בכל אופרה, גם כאן, המשולש הרומנטי בין דן (השומר) לבין אפרת (אשתו) ונחמן (חברה לשעבר) מניע את העלילה. 


מאז הופעת הבכורה ב" מוגרבי", עלתה "דן השומר" עוד 33 פעמים במקומות שונים, עד שנשכחה.
ובכל זאת, היא מוכרת  לרבים בעיקר בזכות השיר "חניתה", ששרה המקהלה בקטע הפותח את המערכה השלישית. בדיוק כאותה מקהלה מאולתרת ששרה אז בחניתה תחתית, כשברקע קולות היירי לצד סלסולי הזמר של השכנים הערביים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה